מדריך המכביסט לביתיות בפלייאין

התוצאות בשני המחזורים האחרונים ביורוליג קבעו כמעט סופית כי מכבי תאלץ לעבור דרך שלב הפלייאין כדי להשתתף בפלייאוף העונה. בפורמט של משחק אחד, ביתיות תהייה מפתח קריטי בהשגת המטרה. עם 6 מחזורים לסיום העונה הסדירה, אנחנו עושים לכם סדר בכל מה שצריך לקרות כדי שמכבי תשיג את המקום השביעי המבטיח ביתיות לאורך כל שלב הפלייאין.

בניסיון להוסיף עוד עניין ומתח לליגה שכבר היום היא, לדעת רבים, ליגת הכדורסל התחרותית והמותחת ביותר בתבל, ביורוליג החליטו לאמץ את פורמט הפלייאין מה-NBA ולאפשר לשתי קבוצות נוספות מהמקומות 9-10 בסיום העונה הסדירה לקבל מאין טורניר הזדמנות אחרונה כדי להיכנס לפלייאוף. על פניו, הקונספט לפיו קבוצות במקומות 7 עד 10 ישחקו בטורניר קצר בשיטת משחק יחיד יושב בול על היורוליג, שבה כידוע המשפט Every Game Matters הוא לא רק מיתוג, אלא מציאות הלכה למעשה והחל מהעונה הקרובה אנו נזכה ללמוד עד כמה הפורמט החדש מוסיף עוד מתח ועניין בליגה שמצליחה לרתק את כולנו שבוע אחר שבוע בעונה הסדירה.

תוצאות שני המחזורים האחרונים, בעיקר הנצחון המפתיע של פנרבחצ׳ה במדריד והנצחון של אולמפיאקוס על וירטוס בולוניה, קבעו כמעט סופית – המקום השישי, המבטיח כניסה ישירה לפלייאוף, אינו בהישג יד עבור מכבי תל אביב. עם 15 נצחונות במקום התשיעי ושישה משחקים לסיום העונה, מכבי תצטרך לעבור גם את וירטוס בולוניה ובאסקוניה וגם לפחות אחת מבין אולימפיאקוס ופנרבחצ׳ה כדי לסיים את העונה הסדירה במקום השישי. עם שני נצחונות יותר ויתרון מובהק במאזן ראש בראש (אולימפיאקוס עם 2-0 עונתי על מכבי; פנר עם יתרון בהפרשים של 30 נקודות), מכבי תצטרך לנצח שלושה משחקים יותר מאשר היוונים או הטורקים וכאמור, עם 6 משחקים לסיום העונה, זה נראה כמו משימה כמעט בלתי אפשרית.

למרות שהמקום בפלייאין נראה כמעט מובטח באופן סופי עבור מכבי, לה יש יתרון של שני משחקים וחצי על פרטיזן במקום ה-11, לצהובים נותרה משימה חשובה אך לא פשוטה – לסיים את העונה הסדירה במקום השביעי ולהבטיח יתרון ביתיות בפלייאין. מדוע יתרון ביתיות הינו מטרה קריטית עבור קבוצה שנכון לעכשיו אינה צפויה לארח משחקים בבית עד לסיום העונה ומה צריך לקרות כדי להשיג את המטרה? אנחנו כאן לעשות לכם סדר בכל מה שצפוי ורצוי מבחינת מכבי עד לשלב הפלייאוף.

חוקי הפורמט

אז מכבי בדרכה לקחת חלק בשלב הפלייאין בעונתו הראשונה ביורוליג וכדי שנבין מדוע כדאי להגיע לשלב הזה מהמקום השביעי, או לכל הפחות מהמקום השמיני, בואו נעשה קצת סדר בכל הקשור לחוקי הפורמט. כאמור, בפלייאין יקחו חלק הקבוצות שיסיימו את העונה הסדירה במקומות 7 עד 10 והשיטה היא משחק יחיד בכל שלב, כלומר המנצחת מתקדמת לשלב הבא, המפסידה נושרת שלב או מודחת לחלוטין מהתחרות. בפתיחת שלב הפלייאין יתמודדו הקבוצות שסיימו במקומות 7-8 במשחק יחיד כאשר המנצחת תזכה בכרטיס כניסה לפלייאוף כמדורגת שביעית ותחל להתכונן לסדרת פלייאוף מול הקבוצה שתסיים במקום השני. המפסידה תתמודד במשחק אחד על כל הקופה מול המנצחת במשחק בין הקבוצות שיסיימו במקומות 9-10. המנצחת במשחק זה, תיכנס לפלייאוף כמדורגת שמינית, בעוד שהמפסידה, ביחד עם הקבוצה שהפסידה במשחק בין מקומות 9-10, יצאו לפגרת קיץ ארוכה.

כל המשחקים בשלב הפלייאין ישוחקו במגרש הביתי של הקבוצה שסיימה את העונה במקום גבוה יותר. כלומר, במשחק בין מקומות 7 ו-8, המארחת תהייה הקבוצה שסיימה שביעית, במשחק בין מקומות 9 ו-10, המארחת תהייה הקבוצה מהמקום התשיעי וכו׳.

פורמט הפלייאין החדש והשתלבותו בשלב הפלייאוף. מקור: אתר היורוליג.

חשיבות המקום השביעי

אז למה ביתיות לאורך כל שלב הפלייאין היא מטרה קריטית עבור קבוצה שבכלל לא מארחת משחקים באולמה הביתי? ובכן, למקום השביעי יש שני יתרונות משמעותיים עבור מכבי תל אביב, למרות העבודה שאנו צפויים לארח גם את משחקי הפלייאין מול היציעים הריקים של אולם הפיוניר בבלגרד. המטרה הראשונה והמשמעותית ביותר הינה להוציא את היריבה הפוטנציאלית מהמקום השמיני מחוץ לבית שלה. מבט על טבלת היורוליג, כאמור, מציב את אולימפיאקוס, פנרבחצ׳ה, וירטוס בולוניה, באסקוניה, ולנסיה ופרטיזן כקבוצות עם הסיכוי הגבוה ביותר לפגוש את מכבי בפלייאין. בחיבור משחקי הבית של כלל הקבוצות הללו, אחוז הנצחונות שלהן עומד על 72.6% או במילים אחרות- להשיג מולן ניצחון חוץ היא משימה קשה מאוד. מכבי של עודד קטש ניצחה רק משחק חוץ אחד, על ולנסיה במשחק שהוכרע על הבאזר, מתוך 12 משחקי החוץ ששיחקה מול הקבוצות הללו בשתי העונות האחרונות. לעומת זאת, גם העונה במשחקי ה״בית״ בבלגרד, מכבי הפסידה רק לאולימפיאקוס מתוך הקבוצות שהוזכרו, באחד המשחקים החלשים ביותר של הצהובים העונה בבית, כאשר את פרטיזן עוד הספקנו לארח בהיכל ואת ולנסיה אנחנו צפויים לפגוש בעוד מספר מחזורים. לכן, ניתן להבין בבירור, שגם אם לא יהיה למכבי את הנשק העיקרי שלה במשחקי הבית – ההיכל והקהל הצהוב – רצוי מאוד לפגוש את היריבות האפשריות בפלייאין באולם נייטרלי ולא באולמן הביתי, על אף העובדה שאין קבוצת יורוליג בעלת נסיון במשחק יחיד, שאינו משחק 5 בסדרה, עם כל הלחץ המלווה במשחק מסוג זה בבית, שיקבע האם הקבוצה מעפילה לשלב הבא או מודחת מהמשך התחרות.

המטרה השניה, שאפשר להתייחס אליה כאל נגזרת של השגת המטרה הראשונה, היא האפשרות הריאלית להעפיל לפלייאוף כמדורגת שביעית ועל ידי כך להימנע מסדרה מול ריאל מדריד. ריאל צפויה, למרות תקופה קצת פחות טובה, לסיים את העונה הסדירה במקום הראשון ואת השדרוג ביכולת של הבלאנקוס בפלייאוף כבר הרגשנו גם ב-2013 וגם ב-2022 עם שני סוויפים חדים וכואבים. אחרי עונה ארוכה ומתישה, הפסד במשחק הפלייאין הראשון או סיום העונה הסדירה במקומות 9-10, יותיר את מכבי תל אביב עם סדרת פלייאוף מול ריאל במקרה הטוב, לא בדיוק דרך נעימה לסיים את העונה באירופה שאת ההשפעות שלה יהיה אפשר גם להרגיש על הליגה לאחר מכן (כפי שקרה ב-2022). סיום העונה במקום השביעי, יספק למכבי משחק מחוץ לאולם הביתי של היריבה בקרב על הכרטיס הראשון לפלייאוף ואפשרות ריאלית להימנע מסדרה חסרת סיכוי מול ריאל ואלו צריכות להיות המטרות לנגד עיניה של מכבי עד לסיום העונה.

מאז התרחבות היורוליג ל-18 קבוצות, כדי להגיע למקום השביעי נדרשו בין 19 ל-20 נצחונות. כלומר, מכבי, שעומדת על 15 נצחונות, תצטרך לנצח בין 4 ל-5 משחקים מהשישה שנותרו כדי להשאיר לעצמה אפשרות להשיג את המטרה, יחד עם זאת, מהמקום התשיעי בטבלה, הדבר לא רק תלוי במאזן שמכבי תשיג, כי אם גם ביריבות שנמצאות כרגע מעל מכבי בטבלה.

על הכוונת

ערב המחזור ה-29, במקום השביעי בטבלה נמצאת וירטוס בולוניה, שהתחילה את העונה בצורה מצוינת והייתה במקומות 2-3 לאורך מספר רב של מחזורים, אך החלה לאבד גובה לאחרונה ולמזלה של מכבי, צפויה לסיים את העונה עם לוז קשה במיוחד. על פי נתונים של אתר Clutch Data, לוירטוס בולוניה יש את הלוז השלישי הכי קשה מבין כל קבוצות היורוליג, כאשר בוחנים את הדירוג הנוכחי של היריבות ומיקום המשחקים (בית / חוץ) בדירוג Strength of Schedule (SoS). לוירטוס בולוניה נשארו שלושה משחקי בית, שניים מהם נגד קבוצות מהטופ 4 ועוד אחד קרב ישיר מול באסקוניה, בעוד שגם בחוץ נותרו לה משחקים קשים עם ביקורים בקובנה מול ז׳לגיריס ובבלגרד מול הכוכב האדום ולסיום דרבי חוץ מול מילאנו.

אנחנו נרצה לראות את וירטוס מפסידים לפאנאתינאייקוס במחזור ה 32 כמו גם במחזור הקרוב לריאל בבית, שאחרי שני הפסדי בית רצופים יש לקוות שיגיעו עם דחף מוגבר לנצחון. נוסף על כך, הפסד אחד לפחות בשני צמדי משחקים – מול ז׳לגיריס והכובב בשבוע כפול של מחזורים 30 ו-31 ומול מילאנו ובאסקוניה בשני מחזורי הסיום – ישאירו את בולוניה עם 19 נצחונות לכל היותר ומצב כזה, עם יתרון ראש בראש של מכבי, אמור להספיק לצהובים כדי לסיים מעל הבולונזים הוותיקים בטבלה.

יורוליג, כולל הלוז שנותר לכל קבוצה ודירוג SoS. ככל שאחוז ה-SoS גבוה יותר, כך הלוז שנשאר נחשב קשה יותר. מקור: @clutchdata_

המכשול 

בולוניה היא לא הקבוצה היחידה שמכבי צריכה לעבור בטבלה בדרכה למקום השביעי. במקום השמיני נמצאים הבאסקים הלא צפויים, שגם הם יפגשו ביישורת האחרונה של העונה לוז לא פשוט בכלל, המדורג 6 במדד SoS ביורוליג. נקודת האור הגדולה מבחינת מכבי – באסקוניה, קבוצת בית מובהקת תשחק 4 מ-6 המשחקים שנותרו לה בחוץ, שם יש לה מאזן שלילי. במחזור הקרוב, באסקוניה מארחת את מילאנו, שעדיין לא איבדה תקווה לתפוס את המקום העשירי בפלייאין ויש לקוות שהבחורים של מסינה יצליחו לגנוב נצחון שיסבך את באסקוניה. גם אם הבאסקים יגברו על מילאנו, מכבי תקווה שמסע משחקי החוץ של באסקוניה שכולל 4 משחקי חוץ בחמשת המחזורים האחרונים, כולל ביקור במדריד ושבוע כפול מול ז׳לגיריס ופרטיזן, יסתיים בלא יותר מנצחון אחד. אם כך יהיה, יחד עם נצחון צפוי בבית על אנאדולו, באסקוניה תסיים את העונה עם 18 נצחונות לכל היותר, מה שיאפשר למכבי לעבור אותה בטבלה, אם אכן הצהובים ישיגו לפחות 19 נצחונות.

במראה האחורית 

המטרה של מכבי היא כאמור המקום השביעי והעיניים של כולנו מסתכלות קדימה, אבל צריך לזכור שהיורוליג היא ליגה לא צפויה והעונה של מכבי כבר ידעה לא מעט עליות וירידות. לכן, לא יזיק, כמו בכביש, לזרוק מידי פעם מבט למראה האחורית לראות מה קורה עם הקבוצות שנמצאות במרדף להבטיח את מקומן בפלייאין, אפילו מהמקום העשירי. 

ולנסיה ופרטיזן רצו ראש בראש מול מכבי ובאסקוניה במקומות 8-11 לאורך כמעט כל העונה, אך ירידה ביכולת של שתי הקבוצת הללו, אפשרו לצהובים ולבאסקים לפתוח פער של שני נצחונות, כאשר ולנסיה ופרטיזן מנצחות רק 3 מתוך 10 המשחקים האחרונים שלהן. 

ולנסיה מדורגת במקום השני ביורוליג במדד SoS ולכן סיכוייה להיכנס לפלייאין, שלא לדבר על סגירת הפער ממכבי במקום התשיעי, נראים נמוכים מאוד. שתי הקבוצות נפגשות בבלגרד במחזור ה 32 ונצחון של הצהובים, ללא קשר לתוצאות בבשאר המחזורים יבטיח שמכבי תסיים את העונה מעל ולנסיה.

ז׳ליקו אוברדוביץ ופרטיזן יצטרכו לעבוד קשה לא רק לעקוף את ולנסיה במקום ה-10, אלא גם להישאר לפני יתר הקבוצות במקומות 12-14 להן יש נצחון אחד פחות ועדיין נמצאות חזק במירוץ על המקום ה-10. לזכותה של פרטיזן, היא תשחק 4 מ-6 המשחקים שנותרו לה בבית, אך לרעתה כל היריבות במשחקים הללו נמצאות כעת בעשיריה הראשונה, כאשר המשחק מול ולנסיה במחזור האחרון עלול להיות משחק יחיד מקדים, כמאין סוג של פלייאין לשלב הפלייאין.

עם פער של שלושה נצחונות ממילאנו, אנאדולו ובאיירן במקומות 12-14, קיים סיכון מאוד קטן למכבי ליפול אל מתחת לאחת הקבוצות הללו, גם אם אחת מהן תעשה ריצה של נצחונות במחזורים האחרונים.

סיכום

לקראת היישורת האחרונה של העונה הסדירה ביורוליג, גורלה של מכבי תל אביב נמצא בידיה. עם הלוז הרביעי מהסוף בחוזקו לפי מדד Strength of Schedule, ומומנטום חיובי משני נצחונות יורוליג רצופים יחד עם עוד 10 נצחונות ליגה רצופים, מכבי צריכה סיום חזק של העונה כדי להשיג את המקום השביעי, להבטיח יתרון ביתיות במשחק על הכניסה לפלייאוף ובתקווה להשיג פלייאוף שני רצוף (בלי לספור את עונת 2022 בה הודחו הקבוצות הרוסיות מהתחרות). הדרך למקום השביעי מתחילה כבר בחמישי, נגד קבוצה שלא ניצחנו מאז דצמבר 2020 באולם שבו לא ניצחנו מעולם ועל כך נגיד – הגיע הזמן אומרת אימי. 

יאללה מכבי.

כלי נגישות

Powered by - Wemake