"מבחינתי אנחנו הקבוצה הטובה בישראל". ג'ון דיברתולומאו בראיון למכביפוד

קפטן מכבי תל אביב, ג'ון דיברתולומיאו בראיון מיוחד למכביפוד כחלק מהמדייה די של אלופת המדינה


גיא: היי ג'ון. כייף שאתה איתנו.
ג'ון: תודה שאתם מארחים אותי
גיא: מכביפוד באוויר כבר 6 שנים וזו פעם ראשונה שאנחנו מראיינים את הקפטן שלנו.
ג'ון: באמת הגיע הזמן.
גיא: אז קודם כל אנחנו יודעים שאתה קצת פצוע. מה שלומך?
ג'ון: כן, לצערי היתה לי פציעה קטנה לפני שחזרתי לישראל. היום אני עובד עם המאמנים מחלים לאט לאט ואני מקווה להצטרף בקרוב לקבוצה.

גיא: אלו חדשות טובות. אז בוא נדבר על העונה שעברה:
כשאתה בוחן את העונה שעברה, האם אתה יותר גאה בהישגים של הקבוצה בהתחשב בכל האתגרים שהתמודדתם איתם או שאתה יותר מאוכזב מפספוס ההזדמנות להעפיל לפיינל פור?


ג'ון: גם וגם. אבל אני יותר גאה. גם אם מנסים להסתכל עכשיו רק על הצד המקצועי, אי אפשר באמת להתעלם מכל מה שקרה מסביב ואלו היו דברים שמעולם לא ראינו וחווינו. היה קשה מאוד להתמודד בליגה תחרותית וקשה כל כך כמו היורוליג עם כל מה שקרה מסביב.
יחד עם זאת, היה לנו משחק נהדר בפלייאין ואז הצלחנו לקחת את פנאתנייקוס, שבסופו של דבר זכתה ביורוליג, לחמישה משחקים.
היו לנו כמה הזדמנויות לנצח את הסדרה ועשינו את כל זה בלי הבית והקהל שלנו ובלי ווייד בולדווין, שהוא אחד השחקנים הכי טובים שלנו ואחד השחקנים היוצרים הטובים ביותר, אם לא הטוב ביותר.
לכן ההפסד הזה בעונה שעברה מאוד כואב לי וזה משהו שתמיד אזכור. העובדה שפאו הלכה עד הסוף וסיימה כאלופת היורוליג, רק גורמת לזה להיות אפילו קצת יותר כואב עבורנו.

גיא: אתה אומר שזה שבסופו של דבר הפסדנו לאלופה גרם לזה להיות כואב יותר ולא ניחם אותך?

ג'ון
: בהתחלה רציתי שפנתאנייקוס תנצח כי חשבתי שזה ימתיק את הגלולה אבל בסופו של דבר ראיתי את המשחקים ורציתי שהם יפסידו.
אני מאוד גאה במה שהשגנו בעונה שעברה. אתגרים כאלה מוציאים הרבה דברים מאנשים ואני בטוח הקבוצה שהיתה לנו בעונה שעברה תמיד תזכור את החווייה הזו שעברנו ובכלל את כל העונה.

גיא: בעונה שעברה לפני פתיחת סדרת הפלייאוף ביורוליג היה לנו ראיון עם ג'ייק כהן ואמרנו לו שכאוהדי מכבי אנחנו גאים מאוד במה שהקבוצה הזו השיגה בעונה כל כך מורכבת ועם כל כך הרבה אתגרים.

ג'ון: לא מעט אוהדים אמרו לי שהם ממש שמחו לראות אותנו מצליחים ושזה העניק להם קצת הסחת דעת מכל מה שקורה בישראל והזמנים הקשים שעוברים על המדינה.
אוהדים גם אמרו לי שהם מחכים למשחקים שלנו כדי לחוות שעתיים-שלוש של התנתקות מהמצב וזה ששיחקנו טוב והצלחנו גרם להם להרגיש קצת יותר טוב.

אמיר: כשעליתם למשחק מספר 3 בגמר הפלייאוף בישראל, ידעתם כבר שזה המשחק האחרון של הסגל הספציפי הזה ביחד. מה היתה התחושה הכי חזקה שלכם ברגע שהמשחק הסתיים?

ג'ון: זו שאלה טובה. אני חושב שההגדרה הנכונה היא התרוממות רוח. כבר זכיתי עם מכבי בכמה אליפויות והאליפות הזו בעונה שעברה היתה אולי הכי מרגשת.
העונה שעברה היתה ממש רכבת הרים, במיוחד עם כל מה שקרה מחוץ למגרש. התמודדנו בגמר מול היריבה הכי גדולה שלנו והיינו חבורה של שחקנים שמאוד נהנו לשחק ולהיות אחד עם השני וכל הזמן דיברנו על זה שסגל השחקנים הזה יכול היה לרוץ קדימה עוד כמה שנים ולעשות את הצעד הבא ביחד.
בסיום המשחק היה שילוב עצום של רגשות. בכנות, קודם כל היתה שמחה שהעונה הסתיימה. זו היתה עונה מאוד מעייפת מכל הבחינות: פיזית ורגשית. אז כן, הוקל לי מאוד לסיים את העונה, במיוחד עם ניצחון.
יחד עם זאת, זה היה גם רגע עצוב שאני לא הולך לשחק יותר עם החבר'ה האלה. הכימיה בקבוצה הזו היתה מדהימה וזה לא משהו שיכול לקרות כל שנה וראינו את זה לאורך השנים.
בקבוצה הזו כולם התגייסו אחד למען השני בצורה שפשוט עזרה לכולנו וזה עזר לנו גם לשחק יותר טוב ביחד. מהרגע הראשון פשוט היה שם קליק והרגשנו שזה מתחבר. זו עונה וקבוצה שאזכור תמיד.

גיא: אתה במכבי כבר לא מעט זמן. אתה יכול להגיד שזו אחת הקבוצות שהיו הכי "ביחד" שאתה זוכר?

ג'ון: בהחלט. היתה חברות טובה בין השחקנים. לא כולם חייבים להיות החברים הכי טובים. לפעמים זה קורה ולפעמים לא, אבל היה כבוד הדדי בין כל השחקנים ושחקנים ידעו בדיוק מה המטרה בסיום העונה. כל אחד ידע בדיוק מה התפקיד שלו בקבוצה וככה אתה יכול לשכנע את כולם להתגייס למען המטרה ולהציב את הקבוצה במקום הראשון. כשזה קורה, לרוב קורים דברים טובים .

גיא: יש שחקן שיחסר לך במיוחד?

ג'ון: אני אתגעגע לכולם. יש לי בראש שני חדרי הלבשה בראש. הראשון הוא בעונת הקורונה (עונת 2019/20), אבל כן, אתגעגע לכל מי שעזב מהעונה שעברה. הם היו קבוצה נהדרת של בחורים. הם עזרו במידה רבה ליצור את הכימיה הטובה שהיתה בינינו.
גם העונה עושה רושם שיש חבר'ה טובים בקבוצה והרגשנו את זה בשבועיים הראשונים של האימונים. יש לנו חבר'ה עם ראש פתוח שמוכנים ורוצים לעבוד קשה. הם הגיעו רעבים מאוד ורוצים להוכיח את עצמם. ראיתי איך הם מדברים אחד עם השני ותומכים אחד בשני ואני חושב שזה הכי חשוב. כולם פה מוכשרים. לא מגיעים למכבי בלי שאתה מספיק מוכשר להיות כאן.

אמיר: איך היה לעבור את השביעי באוקטובר כשחקן כדורסל? איך היה להעביר את כל עונת היורוליג שעברה מחוץ לבית?

ג'ון: השביעי באוקטובר היה מאוד קשה. כמובן שיש אנשים שעברו את זה בצורה קשה הרבה יותר ממני ואני מדבר רק מנקודת המבט שלי.
לפני 10 שנים כשהגעתי לישראל בפעם הראשונה הייתי מודאג כי מעולם לא הייתי כאן לפני כן. גיבשתי דעה רק לפי סיפורים והחדשות שרואים בטלוויזיה, אבל אני חייב להגיד שמאז שהגעתי לכאן, לא קרה שהרגשתי לא בטוח. בשביעי באוקטובר זה השתנה וזו היתה הפעם הראשונה מאז שהגעתי לישראל שהרגשתי לא בטוח.
היה קשה מאוד להתרכז בכדורסל אחרי השביעי באוקטובר. אני לא מכיר אף אחד שעבר דבר כזה אז לא ידעתי עם מי לדבר או לבקש עצה. לא ידעתי מה להגיד לחברים שלי שלא גרים בישראל או מה להגיד למשפחה שלי.
יחד עם אישתי פשוט עברנו יום אחרי יום ומכבי עשתה הכל כדי לעזור לנו להתמודד ודאגה להוציא מישראל את כל מי שרצה כמה שיותר מהר. הישראלים כמובן נשארו בישראל עם המשפחות שלהם. לחלוטין במכבי טיפלו בכולנו כמיטב יכולתם.
אמיר: אגב, גם אנחנו, הישראלים, לא ידענו מה לעשות ואיך להתמודד. היה בלאגן גדול בכל המדינה.
ג'ון: דיברתי עם לא מעט ישראלים, והרי אישתי ישראלית. דיברתי איתה ועם המשפחה שלה והבנתי שמה שקרה בשביעי לאוקטובר לא קרה מעולם ואף אחד לא חווה את זה. אנשים לא הבינו מה קרה ואיך זה קרה… כולם היו בפאניקה.
מכבי הצליחה לעזור לנו בזה שהוציאה אותנו מישראל. עברנו קודם לקפריסין אבל בחודשיים הראשונים לא היה לנו בית. עברנו ממקום למקום, ממשחק חוץ אחד לשני. זה היה מאוד קשה.
כשחקן כדורסל זה היה לא פשוט. כולנו חשבנו על מה שקורה בישראל ואיפה אנחנו הולכים להיות מחר יחד עם המשפחות שלנו ותוך כדי היינו צריכים לשחק נגד ולנסיה ואז נגד פנתאנייקוס.
אני חושב שדווקא התקופה הזו חיברה וקירבה אותנו עוד יותר אחד לשני. זה היה אתגר גדול מאוד, אתגר שונה מאוד ממה שחוויתי מעולם כשחקן כדורסל.


גיא: בוא נעבור לדבר על העונה הקרובה. מה דעתך על סגל השחקנים שנבנה כאן? מה החוזקות של הסגל?

ג'ון: יש לנו לא מעט שחקנים חדשים ואני לא רוצה לפספס אף אחד. יש כמה שזו השנה הראשונה שלהם ביורוליג וכמה שכבר יש להם ניסיון. אני חושב שזה יכול לשחק לטובתנו ויש שילוב יפה של מנוסים וחדשים.
מצד אחד יש שחקנים שיודעים למה לצפות ויש כאלה שבאים מאוד רעבים להוכיח את עצמם ולהוכיח שהם שייכים לרמה הזו.
כשמשחקים אצל עודד קטש, יודעים שהיתרון שלנו אמור להיות בהתקפה. אני חושב שהוא יודע לבנות קבוצות שמשחקות על היתרונות שלהן והוא יודע להעביר בדיוק מה שהוא רוצה שיקרה על הפרקט.
יש לי אמון גדול בקטש. הוא בונה תוכנית משחק ובונה קבוצה. אם השחקנים ישחקו לפי תוכנית המשחק של עודד ויעשו דברים בצורה נכונה, זה יעזור להם מאוד להצליח ולפרוץ קדימה.
יש לנו שחקנים כמו ג'ורדן לויד, שהוא שחקן מנוסה ואנחנו יודעים מה נקבל ממנו. הוא הולך להיות שחקן מרכזי בקבוצה שלנו.
גם רוקאס כבר משחק כמה שנים ביורוליג והוא כישרון צעיר ואני חושב שאנחנו הולכים לראות ממנו קפיצה גדולה בקרוב., במיוחד כשהוא משחק עבור מישהו כמו עודד קטש, שהוא מעולה בפיתוח גארדים.
בשנתיים האחרונות היו לנו שניים מהגארדים הכי טובים ביורוליג אז השנה שתלנו תהיה תלויה הרבה ברוקאס ובלויד.
סימני השאלה שיש על הקבוצה הזו יכולה להוביל אותנו למקום טוב.

אמיר: מהן המטרות של מכבי העונה?

ג'ון: המטרות של מכבי לא משתנות מעונה לעונה. גם לפני שנתיים כשהקבוצה היתה חדשה כמעט לחלוטין, המטרות לא היו שונות. בחודש ספטמבר קשה לדבר על דברים שלא קורים כרגע. קודם כל יש את גביע ווינר. משחק הגמר האמיתי הראשון שיש הוא בחודש פברואר לדעתי. עד אז הרבה דברים יכולים להשתנות.
המטרה שלנו כרגע היא לשלב את כל השחקנים ולעבור יום אחרי יום כדי לשחק את הכדורסל הכי טוב שלנו בזמן הנכון.
יחד עם זאת, אנחנו רוצים להגיע קודם כל לפלייאוף היורוליג. יש את הפלייאין כך שאני לא רוצה להגיד שזה קל יותר, אלא יותר בר השגה. כמובן שאחת המטרות היא להיותצ הקבוצה הטובה בישראלי.
ממש לא משנה מי בא ומי הולך, אלו המטרות שלנו בכל שנה.
גיא: צריכים להיות מדוייקים לגבי גביע ווינר. בשנים שמכבי זוכה בגביע ווינר, זה תואר. בשנים שמכבי לא זוכה, זה טורניר הכנה לעונה. ככה אנחנו מתייחסים לגביע ווינר.

גיא: בשנה שעברה דובר לא מעט על חדר ההלבשה הבריא של הקבוצה ושזו אחת הסיבות להצלחה של הקבוצה.

אחרי כמה שבועות עם הסגל החדש, מה הרשמים שלך לגבי חדר ההלבשה העונה?
ג'ון: אתה צודק לחלוטין לגבי חדר ההלבשה בעונה שעברה. בלי חדר הלבשה חזקף אתה לא יכול להצליח, בטח לא במצב שהיה פה בשנה שעברה.
יש הרבה שחקנים חדשים העונה אבל עד כה כולם היו נהדרים. אנחנו ביחד בסה"כ כשבועיים. אם אחרי שבועיים יש לך בעיות בחדר ההלבשה, יש לך בעייה גדולה. זה עוד מוקדם להגיד, אבל עד כה אני רואה שיש פה חבורה מוכשרת ורעבה ושחקנים שמוכנים ורוצים ללמוד.
עד עכשיו ראיתי דברים טובים, כמו הגישה של השחקנים, הדרך שבה הם מעבירים ביקורת ומדברים אחד עם השני. עשו זאת בצורה נכונה. שפת הגוף נכונה וגם תוך כדי משחק, הדיבור בין השחקנים מקצועי, תומך ובונה. זה חשוב מאוד כשאנחנו יודעים לקראת איזו עונה אנחנו הולכים, שאנחנו יודעים שלא נשחק בבית בזמן הקרוב וכדי שנצליח אנחנו חייבים להיות ביחד.

אמיר: אנחנו שומעים לא מעט עיתונאים שאומרים שהפועל תל אביב פייבוריטית לזכייה באליפות. אני אומנם צוחק כרגע אבל בא לי לבכות. מה המסר שלך לאוהדי מכבי בהתייחס לטענות הללו?

ג'ון: הציפיות והמחשבות של אנשים אחרים לא בשליטתנו. אנחנו האלופים המכהנים ואנחנו יוצאים להגן על התואר שלנו. מבחינתי אנחנו הקבוצה הטובה ביותר בישראל. לדבר מעכשיו על מה יהיה בסוף העונה, לדעתי, לא שווה הרבה.
גיא: בכל התקופה שלך במכבי, איבדת אליפות אחת, נכון?
ג'ון: כן. איבדתי אליפות אחת. באותה עונה (2021/2) מי שזכו באליפות אלו רפי מנקו וגיא פניני (הפועל חולון).

גיא: בוא נדבר עליך קצת. אתה פותח את העונה השמינית שלך במכבי. האם כשהגעת לראשונה למכבי, חשבת שתישאר כל כך הרבה שנים?

ג'ון:ממש לא. לא דימיינתי שאהיה כאן שמונה שנים. כשחתמתי לראשונה הייתי בן 25-26 וחתמתי לשלוש שנים. לא ציפיתי להישאר במכבי כל כך הרבה זמן.
קיבלתי המון אהבה לא רק ממכבי אלא גם מהאוהדים. אני חושב שזה חלק גדול מהסיבה שאני עדיין כאן. הרגשתי מאוד נוח במכבי ובישראל.
גיא: אתה בטח מכירת את ההשוואה שעושים בינך לבין דרק שארפ, שהיה במכבי 16 שנים. יש לך עוד לאן לשאוף. אתה רואה את עצמך נשאר 16 שנים במכבי?
ג'ון: 16 שנים זה מספר מטורף. הייתי שמח לשחק 16 שנים בסך הכל, לא רק במכבי.
לקבל 16 עונות במכבי זה אתגר אחר לגמרי. רק להזכיר את השם שלי ליד השם של דרק שארפ זה כבוד גדול עבורי.
רק מלראות איך הוא שיחק במכבי ומה הוא עשה פה ולשמוע איך אנשים מדברים עליו ועל הדמות שהוא היה, זה לחלוטין מסביר למה אני מוחמא מההשוואה הזו.
אמיר: אתה אגדת מכבי, בדיוק כמו דרק שארפ.
ג'ון: אני מאוד מקווה שאהיה יום אחד באותה שורה כמו דרק. יש לי עוד עבודה לעשות כדי להגיע לשם. יש לי עוד דברים שאני רוצה להשיג עם מכבי, כמו להגיע לפיינל פור היורוליג.

אמיר: מקומך בהיכל המכבים מובטח. איך אתה רואה את התפקיד שלך כקפטן הקבוצה על הפרקט ומחוצה לו, במיוחד בעונה עם אתגרים כל כך מורכבים שהמלחמה מייצרת?

ג'ון: לכל שנה יש אתגריום משלה. הכי טוב שאני יכול לעשות זה להכין את השחקנים בצורה הטובה ביותר למה שהם הולכים לראות ולחוות, לספר להם על כל הנסיעות שמחכות להם והלחץ שיש על הכתפיים ובכלל לספר להם על הרכבת הרים הזו שקוראים לה מכבי תל אביב. צריך גם להכין את השחקנים החדשים ללחץ ולעומס שיש במכבי תל אביב כשלפעמים משחקים 9-10 משחקים בחודש.
במכבי תל אביב בשבוע אחד אתה בפסגת העולם ושבוע הבא אתה במשבר. ככה זה מכבי תל אביב והם צריכים להבין את זה. בסופו של דבר הם צריכים לדעת שהכל מסתכם בלשחק את הכדורסל הטוב ביותר כשזה חשוב וזה אחד מהתפקידים שלי להעביר להם את זה. הדוגמה הכי טובה היא פנאתנייקוס שזכתה ביורוליג. אני לא חושב שהם היו הקבוצה הכי טובה ביורוליג בעונה שעברה.
גיא: אבל הם היו טובים יותר במאניטיים.
ג'ון: זה בדיוק מה שאני אומר.

גיא: תספר לנו קצת על ההבדלים בין עודד קטש למאמנים אחרים ששיחקת אצלם

ג'ון: לכל מאמן יש את הסגנון שלו וכל מאמן שונה. אני באופן אישי אוהב לשחק עבור עודד. אני חושב שיש לו מוח כדורסל נהדר והוא מאוד יעיל בעבודה שלו, בשיחות שלו איתנו ובשיטת המשחק שלו. הוא קודם כל שחקן ואני חושב שכולם רואים את זה. אני יודע שהוא היה שחקן מדהים ולדעתי היום הוא מאמן כי הוא לא יכול היה לשחק יותר ובגלל שהוא נרקומן של כדורסל.
עודד רואה את הכדורסל בדרכים שונות מאנשים אחרים ומאוד קל להיות בסביבה שלו. הוא רגוע וזו תכונה חשובה מאוד שתהיה למאמן אחרי השנה שעברנו. הוא מודע מאוד לעצמו ולאחרים שסביבו ולא רק לשחקנים.
נראה כאילו הוא יודע לקרוא את שפת הגוף של השחקנים שלו וזה משהו מאוד חשוב כשפונים לשחקנים ולקבוצה.
בסופו של יום, להיות מאמן זה קודם כל להיות מנהל, יותר מטקטיקה. מבחינתי הוא המאמן המושלם למכבי תל אביב.
גיא: מהבחינה הזו, התקופה שלך במכבי די סולידית. אם אני סופר נכון, מאז שהגעת למכבי, אימנו אותך 4 מאמנים: נבן ספאחיה, יאניס ספרופולוס, אבי אבן ועודד קטש. בשנה לפני שהגעת אימנו את מכבי 5 מאמנים.
ג'ון: אני זוכר את זה. חשבתי שלא בטוח שזה זמן טוב להגיע למכבי.
גיא: זו היתתה החלטה קשה להגיע למכבי בתקופה ההיא?
ג'ון: ברור. ראיתי ושמעתי מה מכבי עברו. זו לא היתה שנה טובה למכבי. אומנם חשבתי על זה, אבל לא הרבה זמן. בסופו של יום, זו מכבי תל אביב. מועדון עם מסורת מטורפת, היסטוריה ויורוליג.
חשבתי שהם בונים קבוצה חדשה ואולי דווקא עכשיו זה זמן טוב להגיע למכבי ולהיות חלק מזה. יותר קל להשתלב בקבוצה שנבנית מחדש מאשר בקבוצה שיש למשל 10 שחקנים שנשארים ואני צריך להשתלב.
חשבתי שזו יכולה להיות שנה קשה אבל לא חשבתי שאני יכול לוותר על זה.

אמיר: ועכשיו לשאלה האחרונה: איפה אתה מציע לעומר מאייר לשחק בעונה הקרובה?

ג'ון: חשבתי שהוא משחק איתנו אבל כנראה שזה עדיין לא סגור. בכל מקרה, אני מקווה שישחק במכבי. הוא ילד נהדר. אני חושב שהוא יכול וצריך לשחק במכבי. כמו שאמרתי על עודד, הוא מורה מצויין ויכול להיות מנטור מעולה לעומר.
לעומר היה קיץ נהדר (בנבחרת הנוער) הוא הרבה יותר בוגר מגילו הפיזיולוגי. אני חושב שהוא יכול לתרום השנה ברמה הגבוהה והוא יתרום לנו הרבה בליגה הישראלית וגם מדי פעם ביורוליג.
אני חושב שהוא מוכן לצעד הזה ואני חושב שבמכבי צריכים להיות 12-14 שחקנים ברמה גובהה ואם הוא ישאר איתנו ויתאמן וישחק איתנו, זה יתרום לו ויעשה לו פלאים.
מבחינתי אני מקווה מאוד שישאר איתנו והוא צריך לעשות מה שהלב שלו אומר לו לעשות.



כלי נגישות

Powered by - Wemake